Skolebadminton Røyken kommune

Kim Antonsen, Nestleder IL ROS Badminton
15.11.2018
Les hvordan skolebadminton kan gjennomføres i din kommune ved å hente inspirasjon fra intitativtaker Kim Antonsen, nestleder IL ROS Badminton, for Røyken kommune. Fantastisk mulighet for å rekruttere enda flere badmintonspillere i ditt lokalmiljø.

Det er noen år siden jeg sist hadde mulighet til å gjennomføre skolebadminton i Røyken kommune, så jeg hadde ikke noen håndfaste kontaktpersoner i skolene. Derimot så kjenner jeg en del ungdommer og ba de om telefonnumre til deres gymlærere. Dermed så var det bare å sette i gang og ringe.

Først ute av skolene som var interessert var Spikkestad Ungdomsskole. Deretter meldte Midtbygda Barneskole og Spikkestad Barneskole seg.

På Spikkestad Ungdomsskole skulle jeg ha 1 t badmintonundervisning med hver klasse. Nå ble dette utvidet der de hadde dobbelttimer for da hadde vi mer tid til øvelser, og elevene synes dette var morsomt og annerledes. Totalt var det ca. 200 elever jeg gjennomgikk badmintonopplæringen med på Spikkestad ungdomsskole.

Midtbygda ble mine 8 timer fordelt mellom 5-7 trinn her hadde jeg ca. 190 totalt på badmintonundervisning.

Spikkestad barneskole hadde jeg kun 1 trinn til opplæring (5 trinn), men her prøvde jeg å gi så mye innspill til gymlæreren som jeg kunne slik at han kunne ta dette videre med de andre trinnene. Totalt hadde jeg ca. 80 elever til Badmintonundervisning.

Opplegget på skolene mine var stort sett det samme.

  • Informasjon om meg og klubben jeg kommer ifra.
  • Informasjon om sporten: Badminton er verdens raskeste racketsport, størrelsen på banen og at Badminton er en av de mest krevende sportene når det gjelder spenst, reaksjon og kondisjon. Fikk elevene til å fortelle litt om de hadde vært borti Badminton før. Dette hadde jo så å si alle, men de ble litt overrasket når jeg presenterer badminton som en sport og noe som er langt unna ute/sommersport.
  • Deretter ble det ca 10 min lett oppvarming som jeg alltid deltok sammen med elevene.
  • Etter dette fikk alle elevene hver sin racket og ball.
  • Så begynte vi med helt enkle øvelser.
    • Racketgrep.
    • Forskjell på underarmslag og overarmsslag.
    • Forskjell på backhand og forehand.
    • Dribling til seg selv.
    • Fokus på øye/hånd koordinasjon samt blikkontakt på ballen og racketkontroll.
  • Deretter gikk vi videre til sentringsøvelsene.
    • Korrekt serving.
    • Sentring med underarmsslag.
    • Sentring med overarmslag. 
    • Sentring med korte/lange baller.
  • Til avslutning hadde vi noen konkurranser.
    • Jorden rundt
      • Først uten straff for å bomme.
      • Deretter 2 push up for hver bom.
      • Deretter 2 sit-up pr bom
      • Tilslutt utslagingsspill og finale på hver bane.
    • KanonballBadminton.
      • Et spill jeg har tenkt litt ut selv. 2 lag spiller mot hverandre og det er om å gjøre å de ballene som er på sin side over på andre siden 3 min intensiv spill. Den som har færrest baller på sin side når tiden er ute vinner.

Deretter var som regel tiden ute og det gjensto bare for meg og takke for meg. Noen lærere samlet elevene sine i en sirkel også klappet de for opplæringen. En kunne se på de fleste at de hadde hatt det gøy, med en sport som var litt mer krevende enn det de hadde vært bort før.

Etter besøkene har vi merket en markant økning i medlemmer på nybegynnerkurset vårt. Før jeg var hos skolene så hadde vi 7 elever. Etter skolerunden har vi hatt opptil 17 elever på nybegynnerkurset.

Tilbakemeldingene fra skolene har vært helt formidable. Lærerne synes det var mange lette og enkle øvelser de kunne jobbe med videre, og elevene syntes det var gøy med en «fremmed» som kom inn i deres timer. Erfaringene i prosjektet hittil har vært så gode at jeg skal se om jeg klarer å få Badmintonundervisningen gjennomført på noen flere skoler i nærmeste fremtid.